بهترینِ خودت باش.جلد دوم : مدیریت مغز

بهترینِ خودت باش.جلد دوم : مدیریت مغز

 

 

بهترین خودت باش.جلد دوم : مدیریت مغز

نوشته : نرگس فولادلو،فارغ التحصیل از دانشکده روانشناسی تهران،فعال حوزه مشاوره کودک و نوجوان.

مقدمه:

مغز عضو زنده و بالنده ای است متشکل از اعضای مختلفی که بطور مداوم در حال انجام وظیفه اند و از طریق امواج الکتریکی و تبادل شیمیایی باهم در ارتباطند.امروز مغز انسان را به کامپیوتر تشبیه می کنند ،سیستم سخت افزار کامپیوتر را مغز انسان و برنامه یا نرم افزار ها را ضمیر ناخودآگاه تعریف می کنند. علم سایبرنتیک راهنمای استفاده درست  از مغز و علم ان ال پی راهنمای برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه است.

اطلاعات از طریق حواس پنجگانه وارد این کامپوتر می شود و با نرم افزار ناخودآگاه تجزیه و تحلیل می شود و در نتیجه رفتار تولید می گرددکه خروجی نهایی است.برای اینکه بتوانیم رفتارهایمان را تغییر دهیم لازم است قسمتهای مختلف مغز و عملکردهای آن را بشناسیم و با طرز تعامل بخشهای مختلف آن از طریق ارتباطات شیمیایی-الکتریکی آشنا شویم.

این تعاملات در هر لحظه متاثر از احساسات و شرایط حاکم بر آن است و خود بردرک و تغییر احساسات تاثیر می گذارد.آگاهی از این امر به همراه رهنمودهای مختلف ،زمینه خروج از بن بستهای فکری و رسیدن به آرامش را فراهم می کند.

بدون تغییر دادن مغز ،طرز فکر و احساس تغییر پیدا نمی کند. می خواهیم یاد بگیریم چه طور مغز را به نفع خود تغییر دهیم.با یادگیری این تعاملات برای رسیدن به نتایج دلخواه می توانیم مغزمان را دوباره سیم کشی کنیم.(سیم کشی قبلی: شبکه های عصبی ایجاد شده در نتیجه تجربیات گذشته).با ایجاد شبکه های عصبی جدید و انعطاف پذیری مغز (بر اساس هدایت تجربیات جدید)با روشی بنام (خوراک ذهنی)که مبتنی بر تلاش ممتد و متمرکز بر تغییر است به یک خلق دلخواه دست پیدا کنیم.

خوراک ذهنی شامل چهار مرحله تمرکز،تلاش، بی نیازی از تلاش و عزم است.

برای برنامه ریزی ناخودآگاه هم به گذر از چهار مرحله نیاز داریم:

  • ناتوانی ناخودآگاه.
  • ناتوانی آگاهانه.
  • توانایی آگاهانه.
  • توانایی ناخودآگاه.

برای خرید نسخه چاپی کلیک کنید.

بهترین خودت باش.جلد اول:مدیریت ذهن

1399-07-12

اردیبهشت دستهایم

1399-07-12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *