بررسی و نقد کهن الگویی گرشاسب نامه

بررسی و نقد کهن الگویی گرشاسب نامه

 

بررسی و نقد کهن الگویی گرشاسب نامه

بررسی و نقد کهن الگویی گرشاسب نامه

نوشته قدسی(فریبا) براتی، قطع وزیری

در این کتاب آمده است:

برای ارائه‏ ی یک دورنمای نسبتاً کامل درباره‏ ی اسطوره و گستره ‏ی آن پیش از هر چیز باید تعریفی از آن ارائه داد.

اسطوره و اسطوره‏‏شناسی از دیرباز مورد توجّه پژوهش‏گران و محقّقان رشته‏ های گوناگون

از جمله جامعه ‏‏شناسی، الهیات، ادبیّات و روان‏‏شناسی بوده ‏است.

هر یک از این رشته ‏ها از منظری و با هدفی خاص اساطیر را بررسی می‏‏ کنند.

به نسبت تعدّد گرایشات درباره‏ ی این موضوع، تعاریف مختلفی از اسطوره به عمل آمده ‏است؛

در این‏جا تنها برای آشنایی بهتر با اسطوره و مقولاتی‏ که اساطیر به آن‏ها می ‏‏پردازند، تعدادی از این تعاریف آورده‏ می ‏‏شود.

واژه‏ ی «اسطوره» در زبان پارسی، وام‏ واژه‏ای برگرفته از زبان عربی به‏ معنی «نوشتن» است.

«الاسطوره» و «الاسطیره» در زبان عربی به‏ معنای روایت و حدیثی است که اصلی ندارد؛

امّا این واژه‏ ی عربی خود از اصل یونانی historia به معنای استفسار، پژوهش، اطّلاع، شرح و تاریخ؛ و از دو جزء ترکیب یافته‏ است.

یکی واژه‏ ی histor یا history به‏ معنای داور و دیگری پسوند ia-، واژه‏ی histor با مصدر یونـانی idein به‏ معنای دیدن، خویشاوند است. واژه‏ های لاتینی videre به‏ معنای دیدن، یونانی eidenai به ‏معنای دانستن، سنسکریت vidya و اوستایی vaedya به‏ معنای دانش و فارسی نوید، به ‏معنای خبر خوش، مژده و بشارت با این واژه هم ‏ریشه ‏‏اند. ریشه‏ ی هند و اروپایی نخستینِ این واژه‏ ها، خویشاوند- vid است.

خرید از اینجا کلیک کنید

 

سوزنامه طالب آملی

1398-08-19

طرح سلامت، ایمنی و محیط زیست

1398-08-19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *