تبیین مولفه های راهبردی موفقیت مدیران از منظر قرآن کریم

169,000 تومان


تبیین مولفه های راهبردی موفقیت مدیران از منظر قرآن کریم
تبیین مولفه های راهبردی موفقیت مدیران از منظر قرآن کریم
کاور پشت

توضیحات

تبیین مولفه های راهبردی موفقیت مدیران از منظر قرآن کریم

 

دکتر علی محمد نوری

اعظم امین

 

با مطالعه كتب مديريت و بررسي نظريات مطرح شده در خصوص موفقيت مديران، نارسایئي در تبيين راههاي دستيابي به موفقيت مديران، آشكار و قابل رديابي است.

گرچه دستاوردهاي علمي، اميدبخش مي‌باشند ، ولي از ديدگاه تبيين نظام معرفتي و سيستم مديريت كه چيستي مباني فكري، حركت و تحرك را تدوين و تشريح مي‌كند و آن را ساختار مند مي‌سازد، دچار كاستي‌هاي قابل ملاحظه‌اي است، اين خلاء به عدم  توجه به جنبه‌هاي فلسفي و اخلاقی در علم مديريت برمي‌گردد. (ميركمالی، سيد محمّد، 1392، ص 9) .

استناد و بهره جستن از منبعي جامع و مانع كه مؤيد رهیافت‌هارهيافت ها و اقدامات صحيح انجام شده موجود باشد و به نحو كامل، به بيان و تكميل ضرورتهايضرورت  هاي مديريتي و راهبردهاي دست يابي موفقيت بپردازد، امري بيش از پيش حياتي است. سازندهسازنده هر ماهيتي مي‌داند و مي‌تواند الزامات آشكار و پنهان آن شيء و ماهيت را تشريح سازد.:

كارخانه سازنده خودرو، زير و بم خودرو را مي‌داند و براي آن دستورالعمل صادر مي‌نمايد. اين معنا در هر توليد و مصنوعي صادق است. خداوند حكيم می‌داندميداند انسان از چه پديد آمده و غايت آن چيست،؟ حساسيت های ‌هاي آن در كجاست و براي رسيدن به هدف غايي چه بایدهابايد ها و نبايدهائي نبايدهایي لازم است، مورد ملاحظه و مداقه قرار گيرد.

قرآن كريم در سورهة اسراء آيه 9 مي‌فرمايد: همانا اين قرآن به استوارترين راه هدايت مي‌كند ، و يا در سورهة نساء آيه 174 مي‌فرمايد: اي مردم، براي هدايت شما از جانب خدا برهاني محكم آمد و نوري تابان به شما فرستاديم. خداوندخداوند رحمان و رحيم نقشه جامع دست يابي به موفقيت مديران را همراه با ذكر استانداردها و الگوهاي برين معلوم نموده، اما ظلم و جهلي كه بشر در حق خود روا كرده است (سوره احزاب، آیهايه 72) امكان كسب موفقيت را با تأخير و هزينه مواجه نموده است. قرآنقرآن كريم در 5 آيه اول سوره بقره در نهايت ايجاز به تبيين ضرورتهايضرورتهاي كليدي و پيش نيازها و راهبردهاي موفقيت مديران پرداخته است. ايناين كتاب كه هيچ شكي در آن نيست مايه هدايت پرهيزگاران است، همان كساني كه ايمان به غيب دارند و به پا دارنده‌ی نماز هستند و از آنچه كه به ايشان روزي شده است انفاق و دهش مي‌نمايند و به قرآن كريم و كتب الهي قبل، ايمان دارند. و به آخرت يقين دارند. این‌هااينها كساني هستند كه بر هدايت و راه درست‌اند و اينها موفقان و رستگاران (عرصه زندگي) مي‌باشند. (بقره، 1-5).

اصول كلي و پيش‌نيازهاي موفقيت مطرح شده در 5 آيه مذكور و تكرار آن با جلوه‌هایجلوه هاي مختلف در سوره‌هاي ديگر و بيان دقيق راهبردهاي دست يابي به موفقيت و در همين راستا طرح الگوهاي راستين چون پيامبران و انسانهاي كامل، در شش هزار و ششصد و شصت و شش آيه امكان بهره جستن از اين كتاب شريف را فراهم مي‌سازد. تبيين شفاف آرمان و چشم انداز و رسالت براي انسان به عنوان جانشين خداوند حكيم در زمين (بقره، 30) و محدوديت فرصت عمر و ابديت و جاودانگي مترتب بر آن مويد در  بر  داشتن محتويمحتوی، متدلوژي و زمان بندي در نظام تربيتي قرآن  كريم براي موفقيت مديران و يا همان جانشين خداوند مي‌باشد. رجوعرجوع به كتاب شريف قرآن كه از سوي سازنده‌ی انسان نازل گرديده و از رگ كردن گردن به او نزديك‌تر است (سوره ق، آيه 16) از هر اقدامي سزاوارتر است. البتهالبته هيچ اجباري در دين نيست (بقره، 256) اما به نتايج انتخابهاي خود مجبور است. اگر در راه مستقيم قرار گرفت و به ريسمان محكم الهي چنگ زد، ، در آن پشيماني نيست و اگر به راه خطاي گمراهان سر سپرد، ، از خسارت چاره‌اي ندارد. (بقره، 257).

جزئیات کتاب

وزن 0.3 کیلوگرم
ابعاد 21 × 14.5 × 1 سانتیمتر
نویسنده

اعظم امین,

دکتر علی محمد نوری

ناشر

مانیان

دیدگاه‌ها

دیدگاه‌ها

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “تبیین مولفه های راهبردی موفقیت مدیران از منظر قرآن کریم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *