از ایده های من ببر (یادآوری تعادل)

از ایده های من ببر (یادآوری تعادل)

«بنام خداوند جان آفرین حکیم سخن در زبان آفرین»

 

روزها فکر من این است و همه شب سخنم

که چرا غافل از احوال دل خویشتنم

همواره برایم سؤال بود که چرا تکنولوژی­های مختلف و تقریباً تمامی علوم، راه پیشرفت خود را یافته­اند و هر روز شاهد اکتشفات و اختراعات و ارتقاي موبایل­ها، کامپیوترها و خلاصه وسایل ارتباط جمعی هستیم و حتی در انتظار اتومبیل­های پرنده و خیلی چیزهای دیگرنشسته‌ایم؛ درحالی­که برای شناخت خود و رفتارهایمان با یکدیگر، راهی هموار و فرا­گیر نیافته­ایم! گویی تکنولوژی و تجهیزات گوی سبقت را از خودشناسی و جامعه­شناسی ربوده­اند و از تعادل خارج شده­ایم. پیوسته شاهد رقابت­های لجام­گسیخته و سیری­ناپذیر در دنیای اقتصاد، برای جذب مواد اولیه و نیروی کار ارزان در بازارهای منطقه­ای و جهانی از یک سو، و رقابت و برتری‌جویی در مد و زیبایی و لذت و ثروت، از سوی دیگر هستیم؛ بهره‌وری و لذت با هر روشی و به و هر قیمتی!

آقای «استیون هاوکینگ» می­گوید: «توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی قوی، می‌تواند پایان‌دهندۀ تاریخ بشریت باشد. Strong AI، می‌تواند اختیار خود را در دست بگیرد و با نرخی بسیار سریع به بازطراحی خود بپردازد. انسان‌ها به دلیل محدودیت‌های بیولوژیکی، قادر به رقابت با ربات‌های هوشمند نخواهند بود و سرانجام نابود می‌شوند»؛ و همین­طور نظر آقای «بوستروم» فیلسوف و متخصص فن­آوری، آن است که: «هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در حال هوشمندتر شدن است. تحقیقات نشان می­دهد که در طول قرن حاضر، هوش مصنوعی رایانه می­تواند هوشی برابر با هوش انسان داشته باشد و آن زمان گوی سبقت را از انسان نیز خواهد ربود. هوش ماشینی باید آخرین اختراعی باشد که انسان‌ها ساختن آن را در دستور کارشان قرار می­دهند. من به­عنوان فیلسوف و متخصص فن­آوری از شما می­خواهم تا در خصوص جهانی که در حال ساختنش هستید، قدری بیشتر تأمل کنید. باید جانب احتیاط را در توسعۀ ماشین‌های هوشمند و متفکر رعایت کرد.»

آنتونی رابینز، نویسنده و سخنران خودشناسی و خودیاری می­گوید: «طرز فکری که ما را به سطح کنونی رسانده است، ما را به مقصدی که در نظر داریم نخواهد رساند!» این جمله بر این نکته تاکید دارد که هرآنچه اکنون هستیم، ماحصل افکار و احساسات رشد یافته در وجود خودمان است، پس اگر از آنچه هستیم راضی نیستیم و در پی رسیدن به آرزوهایمان هستیم، ابتدا باید طرز فکر و احساساتمان تغییر کنند و در پی آن اعمال و رفتار تغییر و ما به مقصد و آرزو نزدیک و نزدیکتر خواهیم شد!

تمامی این موضوعات و چرایی­هایی که همواره ذهن مرا درگیر خود می­ساخت، مرا به ­سوی نگارش این کتاب رهنمون ساخت. با وجود اینکه در رشته مهندسی الکترونیک تحصیل کرده­ام و حدود بیست سال در این زمینه فعالیت شغلی داشته­ام، ولی تمایل زیادی به موضوعات روانشناسی و مدیریت داشته و دارم. گاهی اوقات فکر میکنم شاید بخاطر توجهم به منطق و نظم و ترتیب خاصی که در علوم ریاضی و تقریبا همه علوم نهفته است، مرا پیگیر ساخته تا نظم جاری در آفرینش، روابط، انسان و رفتارهایش با خود، دیگران و طبیعت را جویا باشم. تصمیم به نوشتن مرا واداشت تا با مطالعه بیشتر و تکرار و تمرین، همچنین یاری جستن از کلاسهای  نویسندگی،  فن نگارش را بیاموزم. تا بتوانم از مطالب گوناگونی که در سر دارم و پاسخی که درکتاب ها و منابع مختلف یافته­ام را با شما مخاطبین عزیز در میان بگذارم. خوشبختانه در یکی از دوره­های آموزشی به نام «آینده­پژوهی» که در محل کارم برگزار شد و من در آن شرکت داشتم، برایم مفید واقع شد و من با علم مدیریت بیشتر آشنا شدم! آن را یکی از علوم، در جهت نظم و ترتیب دادن به پیشرفت صنعت و تکنولوژی و همچنین ارتباط مؤثر و همکاری انسان­ها در کنترل و توسعۀ این صنعت بیکران یافتم و در یکی از فصل­های کتاب بنام مدیریت و آینده­پژوهی به تفصیل به آن موضوع پرداخته­ام که امیدوارم مفید واقع شود.

در خصوص بحث پیش­گیری قبل از درمان، که می­توان آن را یکی از اصلی­ترین اهداف من در نگارش این کتاب دانست،  تحقیق و بررسی دربارۀ تربیت و آموزش را ضروری دانسته و نتایج آن را در فصل «تربیت و آموزش» بیان نموده­ام. ماهاتما گاندی میگوید: «اگر می­خواهید دنیا را تغییر دهید، تغییر را از خویشتن آغاز کنید و برای برقرای صلح واقعی در جهان، از آموزش آن به کودکان­ خود، شروع کنید.»

در فصلی دیگر با نام «دادنامه طبیعت» به بررسی آلودگی­های بی حد و حصر ایجاد شده در اثر رفتارها و فعالیت­های نامتعادل و خودخواهانه بشر در طبیعت، به دادخواهی از طبیعت زبان بسته پرداخته­ام که امیدوارم کمکی باشد برای نشر آگاهی و پیگیری فعالیت­­هایی پیشگیرانه و رفتارهایی مدبّرانه در جامعه و جهان.

در این بین به مطالعه و بررسی بیشتر در خصوص موضوعات روانشناسی، روانکاوی و خودشناسی، که همیشه برایم جذاب بوده و هست، پرداختم و دریافتم که در تمامی آنها، بر شناخت و پذیرش خودمان، همان­گونه که هستیم، تأکید و سفارش شده است؛ تمامی آنها به لزوم فعال­سازی گزینه­ها و صفات الهی، نظیر راستی و درستی و صداقت و… در نهاد خودمان، با تمرین و تکرار بیشتر، تکیه دارند.

همواره در طول تاریخ بشر،  اندیشمندان به موضوعاتی چون شناخت، بازنگری و اصلاح وجود، تزکیه نفس و خودسازی پرداخته­اند ولی ظاهراً این نکات به خوبی در صنعت و تکنولوژی مورد استفاده قرار گرفته است و موجب پیشرفت چشمگیر صنعت شده است، در حالی­که همین نکات که از اصول بنیادی برای حفظ تعادل و ظهور انسانیت و آرامش هستند، چندان مورد عنایت بشر واقع نشده و بسط نیافته است و صنعت و تکنولوژی گوی سبقت را از بسط انسانیت و آرامش ربوده است. همانطور که الوین تافر، نویسنده و آینده‌نگر آمریکایی در یکی از آثارش به­نام موج سوم میگوید: «قدرتهای تکنولوژی ما افزایش پیدا می‌کند ولی اثرات جانبی و خطرات احتمالی آن نیز شدت می یابد.» من هم در این کتاب سعی بر «یادآوریِ تعادل» در پیشرفتهای تکنولوژی همسو با ایجاد رفتارهای صحیح و متعادل با خویشتن خویش و دیگران داشته­ام. سعی کردم طرح روی جلد کتاب هم انسان و جهانی نامتعادل را به تصویر بکشد، دست بالا نشان دهنده غرق شدن انسان در شتاب تولید تجهیزات، نوآوری و تکنولوژی هست و دست پایین، انسانیت عقب مانده از شناخت، بازسازی، تعادل، انسانیت و دوستی و … است.

ای نسخه اسرار الهی که تویی                           وای آینه جمال شاهی که تویی

بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست               از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی

مولانا شاعر گرانقدر هم در این ابیات به­روشنی اذعان می­دارد که منبع و منشأ تمامی اسرار الهی، از سوی پروردگار در نهاد بشر نهاده شده است و ما ناگزیر به شناخت و اصلاح خویشتن هستیم، تا به گوهر ناب وجودمان دست یابیم و با صفات الهی خویش، در این زمین خاکی، با خلوص، صادقانه و متعادل، رفتار و زندگی کنیم.

«الوین تافلر» در کتاب موج سوم درباره تکنولوژی‌های مدرن و انقلاب دیجیتالی و ارتباطات، با تأکید بر تأثیرات آن‌ها روی فرهنگ‌های جهان، سخنان بسیاری گفته است؛ از جمله اینکه: «بی­سوادان قرن ۲۱ کسانی نیستند که نمی­توانند بخوانند و بنویسند؛ بلکه کسانی هستندکه نمی­توانند آموخته­های کهنه­شان را دور بریزند و از نو بیاموزند»!

به امید اینکه این کتاب روزنه­ای ناچیز باشد به سوی نور آگاهی مخاطبانش.

 

چکیده کتاب «یادآوری تعادل»

شیرین تسلیمی/ شهریور۱۴۰۰

برای خرید نسخه چاپی اینجا کلیک نمائید

رفتار ما مردمان عادی

1400-06-19

چرا میخواهم ولی نمیشه؟

1400-06-19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *