کتاب میـم مثل مدیـر اثر رسول محمدبیگی

کتاب میـم مثل مدیـر اثر رسول محمدبیگی

کتاب میـم مثل مدیـر اثر رسول محمدبیگی توسط انتشارات مانیان به‌تازگی به چاپ رسیده است.

وقتی تصمیم گرفتم اولین کتابم را بنویسم، موضوعات مختلفی از ذهنم گذشت. به‌عنوان کسی که کارشناسی ارشد مدیریت دارد و حدود ۲۰ سال در سطوح مختلف مدیریتی تجربه کسب کرده و با سازمان‌ها و مجموعه‌های گوناگون چه به‌عنوان مشاور و چه به‌عنوان کوچ، در حوزه‌ی مدیریت و روانشناسی همکاری کرده است و با توجه به اینکه به حوزه‌ی مدیریت و روان‌شناسی علاقه‌مند بوده‌ام بنابراین تصمیم گرفتم که مدیریت را به‌عنوان اولین موضوع انتخاب نمایم. ان‌شاءالله اگر عمری بود در مورد سایر عناوین موردعلاقه‌ام هم بعداً دست‌به‌قلم خواهم شد.

این کتاب حاوی ۱۱۰ نکته‌ی بسیار کاربردی در مورد نحوه‌ی رفتار و گفتار مدیران با کارکنان است؛ این نکات بسیار حیاتی و ارزشمند و قابل‌توجه هستند و عدم توجه به آن‌ها باعث آسیب رسیدن به مجموعه‌ی شما خواهد شد. هرکسی که مجموعه‌ای دارد فارغ از تعداد کارکنانش، می‌تواند از مطالب این کتاب بهره ببرد.

تفاوت این کتاب با کتاب‌های مشابه در این است که کلیه‌ی مطالب این کتاب حاصل مشاهدات مستقیم و تجربه‌ی دسته اول نویسنده در مجموعه‌هایی که با آن‌ها همکاری داشته (چه به‌عنوان مدیر چه به‌عنوان مشاور و یا کوچ) است.

در ضمن مطالب کاملاً واضح بوده و نیازی به هیچ‌گونه توضیح اضافی نمی‌باشد. تلاش شده است تا حد امکان از گزافه‌گویی اجتناب گردد و برای صرفه‌جویی در وقت شما خوانندگان عزیز به اصل مطلب پرداخته شود.

مطالب این کتاب قابل‌استفاده برای تمام افرادی است که در سمت مدیر یا سرپرست، مشغول به کارند. فرقی نمی‌کند که مدیر یک واحد ده‌نفری باشید یا مدیرعامل یک هلدینگ چند ده‌هزارنفری؛ آیا قصد دارید کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنید یا مدیرکل یکی از سازمان‌های مهم هستید؟ در هرجایی که هستید و با هر سابقه‌ای که دارید، این کتاب مناسب شما هست.

از همه‌ی دوستانی که این کتاب را مطالعه می‌کنند بسیار سپاسگزارم و باکمال افتخار پذیرای همه‌ی نظرات و پیشنهاد‌های شما خواهم بود.

جهت خرید نسخه چاپی اینجا کلیک نمایید

فهرست

مقدمه. 15

۱- نیروهای انسانی ربات نیستند با آن‌ها مثل ماشین‌آلات رفتار نکنید‌. 19

۲- تعهد نیروهای انسانی به خانواده‌ی خود نشانه‌ی خوبی است. 19

۳- نیازهای مالی کارکنان خود را تأمین کنید تا به فکر تأمین آن از راه دیگری نباشند. 20

۴- طوری رفتار کنید که وقتی کارکنانتان مشکل داشتند اولین نفری که به فکرشان برسد شما باشید. 21

۵- اینکه یک سیستم کامل و بدون اشکال درست کنید امکان ندارد. 21

۶- همواره شرایط آن‌گونه که ما انتظار داریم پیش نمی‌رود. پس باید آمادگی روبرو شدن با موارد پیش‌بینی‌نشده را داشته باشید. 22

۷- وجود عوامل پیش‌بینی‌نشده در کار اجتناب‌ناپذیر است. 23

۸- برای آموزش کارکنانتان ‌همیشه وقت ایجاد کنید. 23

۹-کارکنانتان را در جمع سرزنش نکنید. 24

۱۰- هرگز داد نزنید. اگر فکر می‌کنید هرچقدر صدایتان را بلندتر کنید تأثیر آن نیز بیشتر می‌شود سخت در اشتباهید. 25

۱۱- کارکنانتان را تحقیر نکنید. 26

۱۲- ایده‌های کارکنانتان را رد نکنید و آن‌ها را سرکوب نکنید. 26

۱۳- افکار و ایده‌های آن‌ها را به نام خود مصادره نکنید. 27

۱۴- با همه کارکنانتان به یک‌شکل رفتار نکنید بلکه با هر شخص متناسب با ویژگی‌های شخصیتی‌اش رفتار کنید. 28

۱۵- اگر می‌خواهید به کسی پاداش بدهید باید چیزی بدهید که او را خوشحال کند نه شما را! لطفاً سلیقه‌ی خود را تحمیل نکنید. 29

۱۶- سعی کنید گاهی از دریچه‌ی چشم آن‌ها به قضایا نگاه کنید. 29

۱۷- مدیر مالی‌تان را کسی قرار دهید که به فکر کارکنانتان ‌هم باشد و فقط به منافع شما فکر نکند. 30

۱۸- شخصی باید در واحد مالی تصمیم‌گیر باشد که به آن شغل نیاز داشته باشد و هم‌ معنی نیاز به حقوق را بفهمد در غیر این صورت همدلی بین وی و کارکنان ایجاد نخواهد شد. 31

۱۹- هیچ‌وقت از اضافه‌کاری و دستمزد کارکنان کسر نکنید. 31

۲۰- هرگز کارکنانتان را تهدید نکنید. 32

۲۱- هنگام نیاز به مرخصی سختگیری بیهوده نکنید به عبارتی زیاده‌روی نکنید. 32

۲۲- هیچ‌وقت به آن‌ها دروغ نگویید. 33

۲۳- سعی کنید سلسله‌مراتب سازمانی را رعایت کنید. 34

۲۴- شما باید در رعایت نظم و انضباط پیشگام بقیه باشید. 34

۲۵- همیشه به قول‌هایتان عمل کنید. 35

۲۶- هرگز قولی ندهید که نمی‌خواهید یا نمی‌توانید به آن عمل کنید. 35

۲۷- به‌طور مداوم و پیوسته مطالعه کنید بررسی کاتالوگ‌های فنی ماشین‌آلات، مطالعه محسوب نمی‌شود. 36

۲۸- جملات قصاری را که به آن اعتقادی ندارید برای همکارانتان فوروارد نکنید. 37

۲۹ – تعارضات سازمانی بین کارکنانتان را به حال خود رها نکنید بلکه آن‌ها را به شیوه‌ی درست حل نمایید. 37

۳۰- همیشه اصول و خطوط قرمز خود را به‌صورت واضح و مشخص اعلام کنید. بگذارید کارکنان از خطوط قرمز شما آگاه شوند. 38

۳۱- به سربازان خط مقدم خود (مانند نگهبان منشی و…) توجه ویژه داشته باشید  38

۳۲- مدیران خود را در حضور افراد زیردستشان سرزنش و بازخواست نکنید. 39

۳۳- توجه داشته باشید که صدای رفتار شما رساتر از صدای گفتارتان است. 39

۳۴- برای جلب رضایت مشتریان و یا خواباندن اعتراض و شکایات آن‌ها، کارکنان خود را سرزنش نکنید. 40

۳۵- هرگز عفت کلام را از دست ندهید، هرگز از کلمات رکیک استفاده نکنید  41

۳۶- اگر در شرکتتان نیروی خانم و نیز نیروی مسن دارید، به آن‌ها احترام بیشتری بگذارید. 41

۳۷- زنانی که به‌عنوان سرپرست خانوار بوده و مجبور به کار هستند را بیشتر حمایت کنید. 42

۳۸- اگر می‌توانید از افراد معلول نیز در شرکتتان استفاده کنید. 42

۳۹- نظریات شخصی خود را به‌عنوان اصول علمی به خورد کارکنانتان ندهید. 43

۴۰- انتقادپذیر باشید و ظرفیت انتقادپذیری را در خودتان و کارکنانتان بالا ببرید. 43

۴۱- کارکنانتان را از حقوق خودآگاه کنید. 44

۴۲- آن‌ها را تشویق کنید تا به رشد یکدیگر کمک کنند. 44

۴۳- هرگز خبرچین استخدام نکنید. 45

۴۴-همواره زمینه‌های پیشرفت کارکنان را فراهم کنید. 45

۴۵- در مجموعه‌ی خود کتابخانه‌ای شامل کتاب‌های مفید دایر کنید. 46

۴۶- به مسئولیت خود در قبال اجتماع فکر کرده و کارهای عام‌المنفعه‌ای را به‌عنوان مسئولیت اجتماعی خود به عهده بگیرید. 46

۴۷- از پاداش‌های غیر نقدی بیشتر استفاده کنید زیرا آن‌ها ماندگارترند. 47

۴۸- ترجیحاً پاداشی بدهید که خانواده‌ی آن‌ها نیز استفاده کنند. 47

۴۹- از کارکنان در حضور خانواده‌های آن‌ها تقدیر کنید. 48

۵۰- برای سطح کیفی محصولات خود حد مشخصی را تعیین کنید و تحت هیچ شرایطی و به هیچ بهانه‌ای از حدود تعیین‌شده عدول نکنید. 48

۵۱- برای دریافت پیشنهاد‌ات کارکنان در جهت بهبود کلی امور، یک سیستم تهیه کنید. 49

۵۲- در هدایایی که به افراد مختلف می‌دهید از لوگوی شرکت استفاده کنید. 50

۵۳- عکس کارکنان برتر را روی هدایا چاپ کرده و در مراسم‌ها اهدا کنید. 50

۵۴- از دادن لوح تقدیر غافل نشوید. 50

۵۵- از مشتری‌های دائمی شرکت نیز تقدیر کنید. 51

۵۶- گاهی بدون مقدمه و بدون مناسبت از کارکنان و مشتری‌ها تقدیر کنید. 51

۵۷- درباره‌ی مسائل انضباطی شرکت آیین‌نامه‌ای را تنظیم کرده و طبق آن عمل کنید. 52

۵۸- اگر کسی مسائل انضباطی را رعایت نکرد حتماً برخورد مناسب داشته باشید. 52

۵۹- می‌توانید برای تعیین نوع تنبیه از خود کارکنان کمک بگیرید و  نوع تنبیه را به عهده‌ی آن‌ها بگذارید. 53

۶۰- در تصمیم‌گیری‌ها از مدیران واحدها کمک بگیرید. 53

۶۱- به هنگام خرید تجهیزات برای هر بخش، از مدیران و کارکنان آن واحد و نیز سایر افراد متخصص نظرخواهی کنید و مشورت بگیرید. 54

۶۲- پیشنهاد‌های ارائه‌شده را بدون در نظر گرفتن جایگاه فرد ارائه‌دهنده، بررسی کنید. 54

۶۳- بین نظریات ارائه‌شده از طرف مدیران داخلی و مشاوران خارجی تبعیض قائل نشوید. 55

۶۴- کارکنان را در جریان تصمیمات استراتژیک غیرمحرمانه‌ی شرکت قرار دهید. 55

۶۵- به گردش سریع اطلاعات در شرکت کمک کنید. 56

۶۶- هرگز کارکنان را از اطلاعاتی که برای انجام بهتر کارشان نیاز دارند محروم نکنید. 56

۶۷- مسائل محرمانه‌ی سازمان را به کسی نگویید. 57

۶۸- از تداخل وظایف برای واحدهای مختلف به‌شدت دوری‌کنید. هیچ‌وقت یک وظیفه را به دو واحد ندهید. 57

۶۹- از صدور دستورات متناقض به‌شدت اجتناب کنید. 58

۷۰- اختلاف‌نظر اعضای هیئت‌مدیره باید در جلسات هیئت‌مدیره بررسی و حل‌وفصل شود و نباید به محیط کار کشیده شود. 58

۷۱- اجازه‌ی تشکیل باند و گروه به هیچ‌کس ندهید. همه‌ی افراد باید در جهت منافع سازمان قدم بردارند. 59

۷۲- اگر جایی به فرد شایسته برخورد کردید حتماً او را استخدام کنید بعداً کار مناسبی برای او پیدا خواهید کرد. 59

۷۳- به کارکنان خود اعتماد داشته باشید. 60

۷۴- از روابط غیررسمی بین کارکنان خود تا حدودی آگاهی داشته باشید. 60

۷۵- همواره در دوره‌های آموزشی شرکت کنید. 61

۷۶- برای ارتقای کارکنان و توانمندسازی آن‌ها دوره‌های آموزشی با مدرسان بیرون سازمانی برگزار کنید. 61

۷۷- برای اداره‌ی سازمان خود، بودجه مشخص کرده و در ابتدای سال مالی آن را تهیه و به تصویب هیئت‌مدیره برسانید و در طی سال مطابق آن عمل کنید. 62

۷۸- از کارکنان شایسته‌ی خود مراقبت به عمل ‌آورید. 62

۷۹- برای همه سطوح شغلی شرح وظایف کاربردی تهیه کنید. 63

۸۰- برای تهیه‌ی شرح وظایف شغلی از خود کارکنان و مدیران آن‌ها کمک بگیرید. 63

۸۱- عقد قرارداد کار با کارکنان را به‌طورجدی پیگیری کنید. 64

۸۲- از اتخاذ تصمیماتی که زندگی کارکنانتان را دچار چالش می‌کند اجتناب کنید. 64

۸۳- اگر عملکرد فردی پایین‌تر از حد انتظار است ابتدا توجه کنید که آیا امکان جابجایی شخص به واحد دیگر وجود دارد. 65

۸۴- اگر تصمیم گرفتید باکسی قطع همکاری کنید این کار را به تأخیر نیندازید. 65

۸۵- هیچ‌وقت سر حقوق دادن بازی درنیاورید. 66

۸۶- اگر برای نیروهایتان کار خاصی انجام دادید یا کمک کردید سر آن‌ها منت نگذارید. 66

۸۷- اگر از اعضای خانواده یا نزدیکانتان در اداره‌ی شرکت استفاده می‌کنید، مراقب باشید که جایگاهی که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید متناسب با توانایی آن‌ها باشد. 66

۸۸- به خانواده‌ی خود اجازه‌ی سوءاستفاده از روابط فامیلی را ندهید. 67

۸۹- امکانات موردنیاز بخش‌های مختلف را که برای انجام کارهایشان نیاز دارند به‌موقع فراهم کنید. 68

۹۰- هرگز برای کوتاهی خود دیگران را سرزنش نکنید. 68

۹۱- نباید فردی را به هیچ بخشی تحمیل کنید. 69

۹۲- هنگام جذب نیروی انسانی باید توانایی یادگیری از فرد نیز مدنظر قرار گیرد. 69

۹۳- ملاک جذب نیرو نباید مبلغ درخواستی کارجو باشد. 70

۹۴- به هنگام تغییر بازار شما نیز آماده‌ی تغییر باشید. 70

۹۵- در صورت امکان برای ادای دین به جامعه و انجام بخشی از مسئولیت اجتماعی، کارآموز پذیرفته شود. 71

۹۶- همواره به خاطر داشته باشید که تأمین‌کننده‌های شما نیز مانند شما کسب‌وکار دارند و باید حاشیه‌ی سود مناسب داشته باشند، پس در مذاکرات خود این موضوع را هم در نظر بگیرید. 72

۹۷- هیچ‌گاه به یک تأمین‌کننده بسنده نکنید. 72

۹۸- هرگز به یک مشتری بزرگ اکتفا نکنید. 73

۹۹- به یاد داشته باشید صرف جابجایی افراد در سلسله‌مراتب سازمانی باعث انتقال تجربه‌ی نفر قبلی به نفر جدید نمی‌شود. 73

۱۰۰- اگر مسئولیت فردی را افزایش می‌دهید همان موقع دستمزد وی را نیز افزایش دهید. منتظر نشوید تا فرد درخواست افزایش حقوق بدهد. 74

۱۰۱- همیشه گام اول را شما بردارید. 75

۱۰۲- تا جایی که می‌توانید از گل و گیاه در محیط کار استفاده کنید. 75

۱۰۳- شرایطی را فراهم کنید تا محیط کار، زیبایی بصری داشته باشد. 76

۱۰۴- از تفویض اختیار غافل نشوید. 76

۱۰۵- به هنگام تفویض اختیار از توانمند بودن فردی که کار را به او تفویض می‌کنید اطمینان حاصل کنید. 77

۱۰۶- به یاد داشته باشید که تفویض اختیار فقط ارجاع کار به شخص دیگر نیست. همان‌طور که از عنوان آن پیداست اختیار تصمیم‌گیری به فرد دیگری داده می‌شود. 77

۱۰۷- اگر کار اشتباهی انجام دادید به‌طور سریع به ‌اشتباه خود اعتراف کنید. 78

۱۰۸- اگر در مورد کارکنان خود دچار قضاوت اشتباه شدید هر زمان که به ‌اشتباه خود پی برده‌اید از آن‌ها عذرخواهی کنید. 78

۱۰۹- اگر سیستمی که برای اداره‌ی امور در مجموعه‌ی خود درست کرده‌اید جواب نمی‌دهد، قبل از این‌که کارکنان را تخطئه کنید در سیستم خود تجدیدنظر نمایید. 79

۱۱۰- قهرمان و الگوی کارکنان خود باشید. 80

تقدیر و تشکر. 81

سخن پایانی با خوانندگان عزیز: 82

کتاب شعر کیجا اثر بهداد رحمانی

1401-12-09

کتاب ل مثل لذت اثر سکینه (سمیرا) بیرالوند

1401-12-09

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *