کتاب میـم مثل مدیـر اثر رسول محمدبیگی توسط انتشارات مانیان بهتازگی به چاپ رسیده است.
وقتی تصمیم گرفتم اولین کتابم را بنویسم، موضوعات مختلفی از ذهنم گذشت. بهعنوان کسی که کارشناسی ارشد مدیریت دارد و حدود ۲۰ سال در سطوح مختلف مدیریتی تجربه کسب کرده و با سازمانها و مجموعههای گوناگون چه بهعنوان مشاور و چه بهعنوان کوچ، در حوزهی مدیریت و روانشناسی همکاری کرده است و با توجه به اینکه به حوزهی مدیریت و روانشناسی علاقهمند بودهام بنابراین تصمیم گرفتم که مدیریت را بهعنوان اولین موضوع انتخاب نمایم. انشاءالله اگر عمری بود در مورد سایر عناوین موردعلاقهام هم بعداً دستبهقلم خواهم شد.
این کتاب حاوی ۱۱۰ نکتهی بسیار کاربردی در مورد نحوهی رفتار و گفتار مدیران با کارکنان است؛ این نکات بسیار حیاتی و ارزشمند و قابلتوجه هستند و عدم توجه به آنها باعث آسیب رسیدن به مجموعهی شما خواهد شد. هرکسی که مجموعهای دارد فارغ از تعداد کارکنانش، میتواند از مطالب این کتاب بهره ببرد.
تفاوت این کتاب با کتابهای مشابه در این است که کلیهی مطالب این کتاب حاصل مشاهدات مستقیم و تجربهی دسته اول نویسنده در مجموعههایی که با آنها همکاری داشته (چه بهعنوان مدیر چه بهعنوان مشاور و یا کوچ) است.
در ضمن مطالب کاملاً واضح بوده و نیازی به هیچگونه توضیح اضافی نمیباشد. تلاش شده است تا حد امکان از گزافهگویی اجتناب گردد و برای صرفهجویی در وقت شما خوانندگان عزیز به اصل مطلب پرداخته شود.
مطالب این کتاب قابلاستفاده برای تمام افرادی است که در سمت مدیر یا سرپرست، مشغول به کارند. فرقی نمیکند که مدیر یک واحد دهنفری باشید یا مدیرعامل یک هلدینگ چند دههزارنفری؛ آیا قصد دارید کسبوکاری را راهاندازی کنید یا مدیرکل یکی از سازمانهای مهم هستید؟ در هرجایی که هستید و با هر سابقهای که دارید، این کتاب مناسب شما هست.
از همهی دوستانی که این کتاب را مطالعه میکنند بسیار سپاسگزارم و باکمال افتخار پذیرای همهی نظرات و پیشنهادهای شما خواهم بود.
جهت خرید نسخه چاپی اینجا کلیک نمایید
فهرست
۱- نیروهای انسانی ربات نیستند با آنها مثل ماشینآلات رفتار نکنید. 19
۲- تعهد نیروهای انسانی به خانوادهی خود نشانهی خوبی است. 19
۳- نیازهای مالی کارکنان خود را تأمین کنید تا به فکر تأمین آن از راه دیگری نباشند. 20
۴- طوری رفتار کنید که وقتی کارکنانتان مشکل داشتند اولین نفری که به فکرشان برسد شما باشید. 21
۵- اینکه یک سیستم کامل و بدون اشکال درست کنید امکان ندارد. 21
۷- وجود عوامل پیشبینینشده در کار اجتنابناپذیر است. 23
۸- برای آموزش کارکنانتان همیشه وقت ایجاد کنید. 23
۹-کارکنانتان را در جمع سرزنش نکنید. 24
۱۱- کارکنانتان را تحقیر نکنید. 26
۱۲- ایدههای کارکنانتان را رد نکنید و آنها را سرکوب نکنید. 26
۱۳- افکار و ایدههای آنها را به نام خود مصادره نکنید. 27
۱۶- سعی کنید گاهی از دریچهی چشم آنها به قضایا نگاه کنید. 29
۱۷- مدیر مالیتان را کسی قرار دهید که به فکر کارکنانتان هم باشد و فقط به منافع شما فکر نکند. 30
۱۹- هیچوقت از اضافهکاری و دستمزد کارکنان کسر نکنید. 31
۲۰- هرگز کارکنانتان را تهدید نکنید. 32
۲۱- هنگام نیاز به مرخصی سختگیری بیهوده نکنید به عبارتی زیادهروی نکنید. 32
۲۲- هیچوقت به آنها دروغ نگویید. 33
۲۳- سعی کنید سلسلهمراتب سازمانی را رعایت کنید. 34
۲۴- شما باید در رعایت نظم و انضباط پیشگام بقیه باشید. 34
۲۵- همیشه به قولهایتان عمل کنید. 35
۲۶- هرگز قولی ندهید که نمیخواهید یا نمیتوانید به آن عمل کنید. 35
۲۷- بهطور مداوم و پیوسته مطالعه کنید بررسی کاتالوگهای فنی ماشینآلات، مطالعه محسوب نمیشود. 36
۲۸- جملات قصاری را که به آن اعتقادی ندارید برای همکارانتان فوروارد نکنید. 37
۳۱- به سربازان خط مقدم خود (مانند نگهبان منشی و…) توجه ویژه داشته باشید 38
۳۲- مدیران خود را در حضور افراد زیردستشان سرزنش و بازخواست نکنید. 39
۳۳- توجه داشته باشید که صدای رفتار شما رساتر از صدای گفتارتان است. 39
۳۴- برای جلب رضایت مشتریان و یا خواباندن اعتراض و شکایات آنها، کارکنان خود را سرزنش نکنید. 40
۳۵- هرگز عفت کلام را از دست ندهید، هرگز از کلمات رکیک استفاده نکنید 41
۳۶- اگر در شرکتتان نیروی خانم و نیز نیروی مسن دارید، به آنها احترام بیشتری بگذارید. 41
۳۷- زنانی که بهعنوان سرپرست خانوار بوده و مجبور به کار هستند را بیشتر حمایت کنید. 42
۳۸- اگر میتوانید از افراد معلول نیز در شرکتتان استفاده کنید. 42
۳۹- نظریات شخصی خود را بهعنوان اصول علمی به خورد کارکنانتان ندهید. 43
۴۰- انتقادپذیر باشید و ظرفیت انتقادپذیری را در خودتان و کارکنانتان بالا ببرید. 43
۴۱- کارکنانتان را از حقوق خودآگاه کنید. 44
۴۲- آنها را تشویق کنید تا به رشد یکدیگر کمک کنند. 44
۴۳- هرگز خبرچین استخدام نکنید. 45
۴۴-همواره زمینههای پیشرفت کارکنان را فراهم کنید. 45
۴۵- در مجموعهی خود کتابخانهای شامل کتابهای مفید دایر کنید. 46
۴۷- از پاداشهای غیر نقدی بیشتر استفاده کنید زیرا آنها ماندگارترند. 47
۴۸- ترجیحاً پاداشی بدهید که خانوادهی آنها نیز استفاده کنند. 47
۴۹- از کارکنان در حضور خانوادههای آنها تقدیر کنید. 48
۵۱- برای دریافت پیشنهادات کارکنان در جهت بهبود کلی امور، یک سیستم تهیه کنید. 49
۵۲- در هدایایی که به افراد مختلف میدهید از لوگوی شرکت استفاده کنید. 50
۵۳- عکس کارکنان برتر را روی هدایا چاپ کرده و در مراسمها اهدا کنید. 50
۵۴- از دادن لوح تقدیر غافل نشوید. 50
۵۵- از مشتریهای دائمی شرکت نیز تقدیر کنید. 51
۵۶- گاهی بدون مقدمه و بدون مناسبت از کارکنان و مشتریها تقدیر کنید. 51
۵۷- دربارهی مسائل انضباطی شرکت آییننامهای را تنظیم کرده و طبق آن عمل کنید. 52
۵۸- اگر کسی مسائل انضباطی را رعایت نکرد حتماً برخورد مناسب داشته باشید. 52
۶۰- در تصمیمگیریها از مدیران واحدها کمک بگیرید. 53
۶۲- پیشنهادهای ارائهشده را بدون در نظر گرفتن جایگاه فرد ارائهدهنده، بررسی کنید. 54
۶۳- بین نظریات ارائهشده از طرف مدیران داخلی و مشاوران خارجی تبعیض قائل نشوید. 55
۶۴- کارکنان را در جریان تصمیمات استراتژیک غیرمحرمانهی شرکت قرار دهید. 55
۶۵- به گردش سریع اطلاعات در شرکت کمک کنید. 56
۶۶- هرگز کارکنان را از اطلاعاتی که برای انجام بهتر کارشان نیاز دارند محروم نکنید. 56
۶۷- مسائل محرمانهی سازمان را به کسی نگویید. 57
۶۸- از تداخل وظایف برای واحدهای مختلف بهشدت دوریکنید. هیچوقت یک وظیفه را به دو واحد ندهید. 57
۶۹- از صدور دستورات متناقض بهشدت اجتناب کنید. 58
۷۱- اجازهی تشکیل باند و گروه به هیچکس ندهید. همهی افراد باید در جهت منافع سازمان قدم بردارند. 59
۷۳- به کارکنان خود اعتماد داشته باشید. 60
۷۴- از روابط غیررسمی بین کارکنان خود تا حدودی آگاهی داشته باشید. 60
۷۵- همواره در دورههای آموزشی شرکت کنید. 61
۷۶- برای ارتقای کارکنان و توانمندسازی آنها دورههای آموزشی با مدرسان بیرون سازمانی برگزار کنید. 61
۷۸- از کارکنان شایستهی خود مراقبت به عمل آورید. 62
۷۹- برای همه سطوح شغلی شرح وظایف کاربردی تهیه کنید. 63
۸۰- برای تهیهی شرح وظایف شغلی از خود کارکنان و مدیران آنها کمک بگیرید. 63
۸۱- عقد قرارداد کار با کارکنان را بهطورجدی پیگیری کنید. 64
۸۲- از اتخاذ تصمیماتی که زندگی کارکنانتان را دچار چالش میکند اجتناب کنید. 64
۸۴- اگر تصمیم گرفتید باکسی قطع همکاری کنید این کار را به تأخیر نیندازید. 65
۸۵- هیچوقت سر حقوق دادن بازی درنیاورید. 66
۸۶- اگر برای نیروهایتان کار خاصی انجام دادید یا کمک کردید سر آنها منت نگذارید. 66
۸۸- به خانوادهی خود اجازهی سوءاستفاده از روابط فامیلی را ندهید. 67
۸۹- امکانات موردنیاز بخشهای مختلف را که برای انجام کارهایشان نیاز دارند بهموقع فراهم کنید. 68
۹۰- هرگز برای کوتاهی خود دیگران را سرزنش نکنید. 68
۹۱- نباید فردی را به هیچ بخشی تحمیل کنید. 69
۹۲- هنگام جذب نیروی انسانی باید توانایی یادگیری از فرد نیز مدنظر قرار گیرد. 69
۹۳- ملاک جذب نیرو نباید مبلغ درخواستی کارجو باشد. 70
۹۴- به هنگام تغییر بازار شما نیز آمادهی تغییر باشید. 70
۹۵- در صورت امکان برای ادای دین به جامعه و انجام بخشی از مسئولیت اجتماعی، کارآموز پذیرفته شود. 71
۹۷- هیچگاه به یک تأمینکننده بسنده نکنید. 72
۹۸- هرگز به یک مشتری بزرگ اکتفا نکنید. 73
۱۰۱- همیشه گام اول را شما بردارید. 75
۱۰۲- تا جایی که میتوانید از گل و گیاه در محیط کار استفاده کنید. 75
۱۰۳- شرایطی را فراهم کنید تا محیط کار، زیبایی بصری داشته باشد. 76
۱۰۴- از تفویض اختیار غافل نشوید. 76
۱۰۵- به هنگام تفویض اختیار از توانمند بودن فردی که کار را به او تفویض میکنید اطمینان حاصل کنید. 77
۱۰۷- اگر کار اشتباهی انجام دادید بهطور سریع به اشتباه خود اعتراف کنید. 78