اصطلاحات بانکی را قورت بده

اصطلاحات بانکی را قورت بده

اصطلاحات بانکی را قورت بده

مریم استادزاده

من مریم استادزاده هستم. تحصیلات دانشگاهی را در رشتة مهندسی کامپیوتر و نرم‌افزار در سال 1379 شروع کردم و در سال ۱۳۸۱ ه.ش لیسانس گرفتم. تا سال ۱۳۸۴ در سه شغل مختلف مشغول شدم: موسسة فرهنگی آموزشی، آموزشگاه کامپیوتر و آخرین مورد هم شرکت سایپا یدک. همة آن‌ها را بعد از چند ماه، به درخواست خودم و علی‌رغم  مخالفت کارفرما ترک کردم؛ چون احساس کردم دنبال راه دیگری هستم. ازآن‌پس در سال ۱۳۸۴ در بانک صادرات، با آزمون استخدامی کشوری قبول شدم و مراحل گزینش را طی چند ماه گذراندم؛ سپس با شرکت در کلاس‌های مقدماتی و پس از سه ماه کار، استخدام رسمی  شدم. بعد از چند سال کارشناسی ارشد را در رشتة مهندسی کامپیوتر و نرم‌افزار به اتمام رساندم. اکنون‌که این کتاب را می‌نویسم رئیس یکی از شعبه‌های بانک صادرات در تهران هستم.

در طول سال‌های فعالیتم در بانک صادرات، چند اصل را همواره مدنظر قرار داده‌ام  که از این بابت خوشحالم که عبارت‌اند از: 1- مردم‌داری 2- توجه به خیر و صلاح مشتری 3- تعهد کاری 4- احترام به اصول کار تیمی.

کار کردن در بانک صادرات برای من دستاوردهای زیادی داشته است که عبارت‌اند از: 1-پیاده‌سازی نظم و انضباط در زندگی 2- عدم اتلاف وقت 3- متمرکز شدن بر هدف 4-مدیریت مالی در کار و زندگی ۵- روانشناسی اجتماعی از دید کاربردی 6- مدیریت در شرایط بحران.

البته لازم به ذکر است که مشکلات زیادی را نیز در طول تجربة کاری‌ام داشته‌ام؛ از قبیل: 1- بحران‌ها و استرس‌های جانبی آن 2-محدودیت‌هایی که اساساً در حرفة بانکداری در اثر دیسیپلین کاری ایجاد می‌شود.

می‌توانم اظهار کنم که یک نمودار سینوسی را در طول سال‌های کاری‌ام ازنظر موفقیت و شکست طی کرده‌ام.

با توجه به خصوصیات اخلاقی‌ام که  فردی ریزبین، تجربه محور و اهل آموزش هستم، متوجه شدم نه‌تنها در بانک بلکه در ابعاد مختلف زندگی، گاهی انسان‌ها آنچه را که به‌وضوح در مقابل آن‌ها قرار دارد می‌بینند اما به آن توجه نمی‌کنند؛ لذا در طی مراحل رسیدن به اهداف خود، گاهی راه‌های طولانی و آزاردهنده‌ای را طی می‌کنند که نتیجة آن‌ هم الزاماً همیشه با موفقیت همراه نیست. با تفکر و بررسی متوجه شدم که آنچه باعث عدم پیشرفت افراد در جامعه می‌شود، توجه نکردن افراد به آموزش دیدن در هر زمینه‌ای است که به آن نیاز دارند؛ همان‌گونه که یک مادر اگر در آشپزخانة خود سه مدل لیوان داشته باشد، دقیقاً می‌داند که کدام لیوان را برای آب دادن به کودک خردسال خود استفاده کند و کدام مناسب‌تر است، آموزش‌دهنده نیز می‌داند و می‌تواند خطرها را از سر راه افراد بردارد و آن‌ها را از راهی آسوده‌تر، سریع‌تر و کم ریسک‌تر به هدف برساند.

لذا وظیفة خود دانستم آنچه را که ازنظر علوم بانکی برای عموم مردم و مشاغل متفاوت لازم است، به‌طور خلاصه و ساده در قالب یک کتاب در اختیار خوانندگان قرار دهم. این کتاب به‌طورکلی برای افرادی مناسب است که می‌خواهند اطلاعات اولیه‌ای درباره بانک و خدمات بانکی داشته باشند و یا اطلاعاتی دارند اما ازنظر کاربردی می‌خواهند سریع‌تر و بهتر از خدماتی که توسط بانک‌ها ارائه می‌شود، استفاده کنند.

در نگارش این کتاب سعی کردم جملات و اصطلاحات پرکاربرد بانکی را برای شما به زبان ساده بیان کنم؛ به‌طوری‌که بعد از خواندن کتاب هر وقت هرکدام از این اصطلاحات را شنیدید یا سروکار شما با آن‌ها افتاد، بدانید منظور چیست و بهترین راهکار انتخابی شما چه چیز خواهد بود. همچنین در خلال کلمات و اصطلاحات بانکی تجربیات خود را که حاصل ۱۷ سال خدمت در بانک می‌باشد را در اختیار شما گذاشتم تا به‌راحتی درک کنید که اگر موقعیتی برای اشخاص مختلف پیش بیاید چه کسانی در موضوعات مالی و بانکی موفق‌تر خواهند بود و چگونه ساده‌تر به هدف خواهند رسید.

شاید برای شما یا اطرافیان شما پیش‌آمده باشد که مثلاً در دریافت یک تسهیلات بانکی با چالش مواجه شده و نتوانسته باشند تسهیلات اخذ کنند یا اینکه مجبور شده باشند راهِ ‌رفته را دوباره از نو شروع نمایند که البته اگر اهل از نو شروع کردن هستید به شما تبریک می‌گویم؛ زیرا همین‌که ناامید نمی‌شوید، نشان می‌دهد شما فردی خستگی‌ناپذیر هستید و افراد مشابه شما صرف‌نظر از زمانی که صرف می‌کنند، بالاخره به هدف خواهند رسید؛ اما می‌خواهم با این کتاب راه را برای شما کوتاه‌تر سازم. به‌جای آنکه تجربه کنید، زمان بگذارید و باز تجربه کنید و باز زمان بگذارید و درنهایت با شک و تردید به هدف برسید، با مطالعة این کتاب و با به‌کارگیری نکات سادة آن، خواهید توانست به آسودگی برای دریافت خدمات بانکی خود برنامه‌ریزی کنید و در برنامه و زمان‌بندی خود آرامش لازم را داشته باشید و از حصول نتیجه مطمئن باشید.

در ابتدای کتاب دربارة انواع حساب‌های بانکی و اینکه کدام حساب برای شما با توجه به ویژگی‌های آن مناسب‌تر است، توضیحاتی داده‌ام.شما بر اساس این توضیحات می‌توانید انتخاب کنید و حسابی که دوست دارید و مفیدتر است، افتتاح نمایید. در قسمت بعدی به انواع چک و اشتباهات رایج در چک پرداخته‌ام؛ زیرا چک به‌نوعی وسیلة اعتبارسنجی دارندة آن است؛ بنابراین لازم است فردی که از آن استفاده می‌کند، بداند چگونه از آن استفاده کند. با توجه به اینکه انواع چک‌ها اغلب در انجام معاملات استفاده می‌شوند، دانستن نکات چک‌ها برای استفاده‌کنندگان از آن ضروری است. دربارة روش‌های انتقال پول و حواله زدن به بانک‌های مختلف نیز توضیحاتی داده‌ام  که روش‌های رایج در سال ۱۴۰۱ ه.ش می‌باشد.

در قسمت بعدی به وام، تسهیلات، تعهدات و تفاوت‌های آن‌ها پرداخته‌ام و در خلال آن شرایطی که لازم است شما داشته باشید تا بتوانید از وام و تسهیلات استفاده کنید را توضیح داده‌ام. با مطالعة این قسمت شما خواهید دانست که چگونه زمان‌بندی کنید و چگونه برنامه‌ریزی نمایید و چه نکاتی را بیشتر مهم بدانید. شما با مطالعة این قسمت، قادر خواهید بود که حرفه و شغل خود را در طبقه‌بندی مشاغل اقتصادی بیابید و سپس تشخیص دهید چه نوع تسهیلاتی به شما تعلق می‌گیرد. دربارة ضامن و شرایط آن نیز توضیحاتی داده‌ام و اینکه چگونه می‌توانید ضامن مناسب‌تری انتخاب نمایید. در دریافت وام و تسهیلات معمولاً مشتریان  برای  معرفی ضامن وقت زیادی را هدر می‌دهند و با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند؛ لذا توضیح دربارة ضامن و شرایط آن از مهمات دریافت تسهیلات و وام است. با مطالعة این قسمت از کتاب می‌توانید برای یافتن ضامن مناسب اقدام کنید. همچنین با انواع پشتوانه و ضمانت‌هایی که می‌توانید برای دریافت وام به بانک معرفی کنید آشنا می‌شوید.

در مطالعة این کتاب به شما دوست عزیز توصیه می‌کنم قسمت‌هایی که شامل کلمة «نکته» یا عبارت «تجربه من» می‌باشد را با توجه بیشتری مطالعه کنید؛ زیرا آن‌ها مسائلی بوده‌اند که بارها در بانک مشاهده کرده‌ام و برای مشتریان متعدد پیش‌آمده است. توجه به آن مسائل می‌تواند در امور بانکی و مالی به شما کمک شایانی کند.

در قسمت امنیت به توضیحاتی برای حفظ پول پرداخته‌ام؛ زیرا سرمایه و درآمد شما با ارزش هستند چراکه برای شما آسایش و امکانات به ارمغان می‌آورند پس لازم است مسائل امنیتی مربوط به حفظ پول خود را بدانید. مثال‌هایی از ترفندهایی که کلاه‌برداران برای دسترسی به پول مشتریان به کار می‌برند را نیز بیان کرده‌ام که می‌توانید مطالعه کنید تا در دام کلاه‌برداران نیفتید.

در قسمت بعدی با اطلاع از اتیکت‌های مشتری در بانک، خواهید دانست که چگونه برخی افراد با دارا بودن موقعیت‌های مالی یکسان، موفقیت‌های متفاوتی در دریافت خدمات بانکی دارند؛ پس شما هم با اطلاع و استفاده از این نکات که حاصل تجربیات من است می‌توانید در دریافت انواع خدمات مالی از بانک، راحت‌تر و موفق‌تر باشید.

 

فهرست

مقدمه 13

فصل اول: انواع حساب بانکی و کاربردهای آن 21

حساب قرض‌الحسنة پس‌انداز. 21

حساب سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت… 22

حساب سرمایه‌گذاری بلندمدت… 23

حساب ‌جاری.. 24

فصل دوم: چک، حواله‌ها و راه‌های انتقال پول 29

تعریف چک… 29

چک‌بانکی… 29

چک بین‌بانکی یا رمزدار. 30

ساتنا، پایا و پل.. 32

شمارة شبا 33

تفاوت حوالة ساتنا، پایا و پل.. 34

چک عادی.. 35

اشتباهات رایج در نگارش چک… 38

نگارش فارسی.. 38

مغایرت عدد و حروف…. 38

در وجه. 39

تاریخ.. 41

چک‌های صیادی  خوب است یا دردسر است؟. 41

استعلام اعتبار چک صیادی از بانک مرکزی.. 43

قانون منعیت تعدد حساب‌ها: 46

پول‌شویی: 47

ابزار برداشت… 48

فصل سوم: وام و تسهیلات 53

تعریف…. 53

شرایط اولیه. 54

پشتوانه یا وثیقه برای چیست؟. 55

شرایط ضامن.. 57

مشتری هستید یا فقط دریافت‌کننده خدمات؟. 60

معدل و کارکرد حساب… 63

سایر شروط… 64

تفاوت وام و تسهیلات… 68

تعریف وام. 68

بخش‌های اقتصادی.. 71

برای حرفه و شغل شما چه تسهیلاتی مناسب است؟. 73

تعریف انواع تسهیلات به زبان ساده. 75

فصل چهارم: تعهدات و ضمانت‌نامه بانکی 87

تعریف ضمانت‌نامه. 87

ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه/مزایده. 89

ضمانت‌نامه انجام تعهدات (حسن انجام تعهدات) 90

ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت… 91

ضمانت‌نامه استرداد حسن انجام کار. 91

ضمانت‌نامه تعهد دین/تعهد پرداخت… 91

ضمانت‌نامه گمرکی… 92

ضمانت‌نامه متفرقه. 92

پشتوانه یا وثایق  قابل‌قبول برای صدور ضمانت‌نامه: 94

اعتبار اسنادی.. 94

انواع اعتبار اسنادی ازنظر مدت: 97

چرا از اعتبار اسنادی استفاده کنیم؟. 100

فصل پنجم: امنیت 105

نرم‌افزارهای کاربردی.. 105

رمز دوم یک‌بارمصرف (پویا) 106

مراقب موجودی حساب خود باشید. 106

فصل ششم: اتیکت‌های مشتری در بانک 117

نوبت چه کسی است؟. 117

هر فردی چه‌کاری انجام می‌دهد؟. 119

چه خدماتی می‌خواهم از بانک بگیرم؟. 120

انسان یا ماشین؟. 121

چگونه با بانک خود تماس داشته باشم؟. 122

پیشنهاد یا انتقاد خود را به کجا و چگونه انتقال بدهم؟. 123

رعایت حریم شخصی.. 125

رعایت آرامش….. 126

آداب تلفن زدن.. 127

هدیه دادن به کارمند. 127

پوشش….. 128

مدت حضور. 128

صمیمیت… 129

یک ذهن و دو زبان.. 129

پیام دادن.. 130

کودکان.. 131

کار با خودپرداز بانک… 132

دستمزد ضامن مهربان.. 132

سپاس‌نامه 135

منابع و مآخذ 137

 

برای خرید نسخه چاپی اینجا کلیک نمایید

اصول فروش اینترنتی

1401-09-11

انعکاس کوچینگ در زندگی

1401-09-11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *