کودکان ثروت ساز ایران

کودکان ثروت ساز ایران

کودکان ثروت ساز ایران

۹۹راهکار افزایش هوش مالی والد و کودک

مریم اعیان

مطمئناً اگر از نسل والدین امروزی هستید از اهمیت آموزش مسئولیت‌های مالی به فرزندان خود آگاهید و می‌دانید که مهارت‌های مدیریت پول، نیازی اساسی برای کودکان و نوجوانان است. هرچند این وظیفه برای والدین، بسیار سنگین و البته خسته‌کننده است زیرا حجم وسیعی از مسئولیت‌های دیگر نیز بر عهده‌شان است. با این وجود اغلب والدین احساس می‌کنند که در انجام این وظیفه چندان موفق نبوده‌اند.

غالباً والدین از صحبت با فرزندان خود در مورد پول، واهمه دارند و فکر می‎کنند این موضوع موجب افزایش انتظارات مادی فرزندان می‌شود و توانایی برآورده نمودن خواسته‌های مادی آنها را نخواهند داشت؛ برخی دیگر از والدین به خاطر اشتباهات بزرگی مالی که در گذشته مرتکب شده‌اند اعتماد‌به‌‌نفس کافی برای آموزش مهارت‌های مالی به فرزندانشان را ندارند. بخشی از ماجرا هم مربوط به نداشتن سواد مالی است. متأسفانه بزرگسالان هم عمدتاً براساس موفقیت‌ها و شکست‌های پیشین خود که برحسب آزمون و خطا به آن رسیده‌بودند، باورهایی را به فرزندانشان انتقال می‌دهند.

متأسفانه در مدارس نیز صحبتی از سواد مالی نمی‌شود و اگر این آموزه‌ها توسط خانواده تعلیم داده نشود طبق قانون خلأ، ناگزیر به دریافت اطلاعات نادرست از جانب دوستان و جامعه می‌شوند که اصلاًبه نفع آنها نیست.

مهمترین دلیل تألیف و گردآوری این کتاب، همین نگرانی والدین در مورد آموزش مباحث‌مالی به کودکان است. اما معتقدم والدین باید مسئولیت‌های پولی و مالی را به کودکان آموزش دهند هر چند با اطلاعات اندک. دراین‌صورت  به نتایج مؤثری خواهند رسید.

مشکل اصلی اغلب والدین این است که اسیر روزمرگی شده‌اند. درواقع ما همیشه مشغول کار هستیم. هر روز صبح به سرکار می‌رویم و عصر برمی‌گردیم، به نوعی اسیر ماتریکس. درحقیقت ما به دنبال حل مشکلات مالی نیستیم و چاره‌ی آن را در بیشتر کار کردن ‌یافته‌ایم. درصورتی‌که با کار بیشتر، فقط دیگران را به جای خودمان ثروتمند می‌کنیم و مشکلات مالی آنها را حل می‎کنیم. فرزندان ما که شاهد چنین روندی هستند، تنها به فکر درس خواندن و رسیدن به امنیت شغلی در آینده خواهند شد. درصورتی‌که اگر والدین آگاهی باشیم و زمان خود را به جای کار کردن برای دیگران، صرف آموزش سواد و هوش مالی برای خود و فرزندانمان کنیم قطعاً با افزایش آگاهی و ارتقای شرایط مالی روبرو می‌شویم و از بازی پول نیز لذت خواهیم برد.

سعی کنیم به جای فرار کردن از چالش‌های مالی با آنها روبرو شویم، آنها را حل کنیم و با کارشناس‌های این حوزه مشورت‌کنیم. هر‌چه بیشتر در این بازی برنده شویم قدرت حل مشکلات پیچیده‌تر را به دست می‌آوریم. ازاینرو هوش مالی‌مان هر روز افزایش پیدا می‌کند، توانایی مدیریت و سرمایه‌گذاری پولمان را خواهیم داشت و دست به دامان دیگران نخواهیم بود. توصیه می‌کنم پنج هوش مالی را یاد بگیرید و به درآمد بیشتر برسید. در این شرایط یاد می‌گیرید چگونه پولتان را حفظ کنید؟  چگونه بودجه‌بندی کنید؟ چقدر خرج کنید؟ و چقدر سرمایه گذاری کنید؟

مبانی و اصول این علم را به تدریج یاد بگیرید و سعی کنید هر روز نکات و مطالب جدیدی در این رابطه به دست آورید. از حل و فصل مشکلات مالی نترسید و مثل یک بازی به آن نگاه کنید. هر چه مهارت بیشتری در این بازی کسب کنید به پول و ثروت بیشتری می‌رسید.

والدین به عنوان اولین آموزگار هوش مالی باید سعی کنند اطلاعات و مهارت‌های خود را در این زمینه افزایش دهند و بهترین الگو برای فرزندان خود باشند.

مطالعه‌ی این کتاب‌را به تمام پدران و‌مادرانی که درصدد پرورش فرزندانی با هوشِ مالی بالا و کارآفرین هستند، پیشنهاد می‌کنم.

من به شما قول می‌دهم پس از مطالعه‌ی کتاب و انجام تمرینات آن می‌توانید الگوی بسیار‌ خوبی برای فرزندانتان باشید. فرزندانی که کارآفرینان موفق و ثروتمندان آینده هستند، درآمد بالایی دارند، به خوبی ثروتشان را مدیریت و نگهداری می‌کنند و همچنین افزایش می‌دهند.

در فصل اول این کتاب، انواع هوش گاردنر و سی و چهار نوع هوش باکینگهام معرفی شده که به شما کمک می‌کند پنج الگوی برتر را در خود و فرزندتان شناسایی کنید.

فصل دوم به تعریف هوش مالی و ضرورت و اهمیت آن برای کودکان و نوجوانان اشاره‌دارد. با تکنیک‌های فوق‌العاده راحت، متوجه چگونگی افزایش انواع هوش مالی در فرزندان خواهید شد و از کودکی در ضمیر ناخودآگاه فرزندتان نهادینه می‌شود.

فصل سوم کتاب، درباره‌ی باورها و انواع باورهای مخرب و محدود کننده است. همان‌طور  که می‌دانید باورها نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند. شما می‌توانید باورهای محدودکننده‌تان در مورد ثروت که مانع رسیدن به درآمد بالا شده را شناسایی کنید و تغییر دهید و باورهای مثبت و ثروت‌ساز را از کودکی در ذهن کودکانتان بگنجانید.

فصل چهارم کتاب، درباره‌ی تعریف پول و ثروت است. چگونگی رسیدن به ثروت در عصرجدید  را یاد می‌گیرید. در این فصل درباره‌ی چهار بعد ثروت که شامل بعد جسمی، ذهنی، روحی و معنوی است، صحبت شده است.

فصل پنجم کتاب، شما را با پول و اهمیت آن، شرح تاریخچه‌ی پول برای کودکان و اینکه پول از کجا می‎آید، آشنا می‌کند. می‌توانید با شیوه‌های صحیح استعدادیابی کودکان که در راستای علایق و مهارت‌هایشان است، خلاقیت و خودآگاهی‌شان را افزایش دهید تا مسیر کسب درآمد را برایشان هموارتر کنید. همچنین راه‌های افزایش خلاقیت و خودآگاهی کودکان و نوجوانان و رفتارهای درست با نوجوانان ذکر شده است. قواعد درست هدفگذاری و داشتن چشم‌انداز عالی برای آینده فرزند شما به شیوه‌ای بسیار راحت نیز بیان شده است.

فصل ششم، انواع روش‌های کسب درآمد، راه‌‌اندازی کسب‌و‌کار آنلاین برای کودکان و نوجوانان و آموزش کامل بازاریابی و فروش ذکر شده است.

در فصل هفتم، فرزند شما یاد می‌گیرد چگونه درآمدش را ثبت و مدیریت کند. همچنین با شیوه‌ی بودجه‌بندی پول آشنا می‌شود.

در فصل هشتم، یاد می‌گیرید پولی که از بودجه‌بندی و پس‌انداز به دست آورده‌اید را چگونه سرمایه‌گذاری کنید تا بر ارزش آن افزوده شود؟ راه‌های مختلف سرمایه‌گذاری آموزش داده شده است. مهمترین سرمایه گذاری، سرمایه‌گذاری روی استعداد فردی کودکان و نوجوانان است. همچنین انواع سرمایه‌گذاری مثل خرید مسکن، بیمه عمر، طلا و سکه، بورس و … گفته شده است.

شما خواننده‌‌ی عزیز در فصل آخر، قوانین افزایش هوش مالی فرزندان که از سن دو تا هجده سالگی است را فرا می‌گیرید.

با مطالعه‌ی این‌کتاب، شما هم در کنار فرزندان با مهارت‌های کسب درآمد، مدیریت‌پول، مدیریت‌هزینه‌ها، بودجه‌بندی‌و انواع‌سرمایه‌گذاری آشنا‌می‌شوید و می‌توانید در مسیر رسیدن به ثروت، موفقیت و خوشبختی گام بردارید.

امیدوارم‌ این کتاب برای‌ شما و کودکانتان، مفید و کاربردی ‌باشد و با کمک و همت خودتان، سهمی هر چند ناچیز در پیشبرد آینده‌ی مالی خانواده‌تان داشته باشم.

سخنی از نویسنده

مال و ثروت، امانت الهی است که در اختیار خلیفه‌ی خدا یعنی انسان قرار داده شده است. انسان، جانشین خدا و حامل این امانت و همچنین مأمور آبادانی و رونق زمین است. لذا افزایش ثروت برای بهبود رفاه انسان‌ها و رشد اقتصادی نیز با افزایش درآمد و سرآمد واقعی می‌تواند سرعت و شتابِ قدم نهادن در راه خدا را افزون کند. چنانچه این امر در مسیر صحیحی انتخاب شده باشد، فریضه و عبادتی بس بزرگ است که به رشد انسان منتهی می‌شود.

سنت‌الهی بر آن است که‌انسان‌ها، روزی خود‌را با کار و‌تلاش به دست آورند. از دیدگاه قرآن کریم، ثروتی که از راه مشروع کسب شده باشد و به روش خداپسندانه و نیز در راه  انفاق و بخشش صرف شود، مایه‌ی رشد و کمال انسان است.

من مریم اعیان، نویسنده‌کتاب‌ کودکان ثروت‌ساز ایران، معامله‌گر بازار‌های مالی و مدرس هوش مالی کودکان هستم. نتیجه‌ی مطالعات و تحقیقاتم طی این سال‌ها را در این کتاب با شما خواننده‌ی عزیز به اشتراک می‌گذارم تا بتوانید با یادگیری اصول و مهارت‌های سواد‌ مالی، گام بزرگی برای موفقیت‌های مالی خود و فرزندانتان بردارید و از مسیر رسیدن به ثروت و خوشبختی لذت ببرید.

اگر بخواهم از تجربیات ده ساله‌ی خودم در بازارهای مالی ایران و جهان‌ بگویم، با اینکه به تبحر کافی در این حوزه رسیده بودم اما بارها سرمایه‌ام را به‌دیگران سپردم‌تا آنها مدیریت‌سرمایه‌ام را به عهده‌گیرند. به حرفشان‌ اعتماد کردم‌تا سود بیشتری از سرمایه‌گذاری نصیبم شود ولی متحمل ضرر بسیاری شدم  و سرمایه‌ام را نیز از دست دادم.

تجربه‌ی ‌بعدی ‌‌من، سرمایه‌گذاری‌ در بازار‌ بورس بود که ‌در ابتدا به‌‌سودهای‌ کلانی رسیدم اما پس از مدتی بازار مالی دچار شوک‌بزرگی شد که ‌باعث از‌ دست ‌رفتن بخش عظیمی از سودهای حاصله‌ام گردید. این درحالی بود که افرادی با هوش مالی بالاتر، پیش از نزول بازار،  اقدام به خروج سرمایه‌شان نمودند. از این اتفاق، درس بزرگی گرفتم و برای یادگیری دانش مالی اقدام نمودم. درصدد خواندن کتاب‌هایی در این زمینه شدم و دانشپذیرِ دوره‌های آموزشی بسیار عالی شدم تا اطلاعاتم را در بازارهای مالی داخلی و خارجی افزایش دهم. این اقدام به کسب سودهای خوبی انجامید و تجربه‌ بسیار خوبی برای من در بازارهای جهانی در بر داشت.

اما همچنان در زندگی‌ برای مدیریت و حفظ پول‌هایی که ماهانه به دست می‎آوردم، دچار مشکلات بسیاری بودم. تمام درآمدم خرج می‌شد و تدبیری برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز نداشتم. مسئله‌‌ی بعدی که با آن مواجه شدم زیاده‌خواهی‌های دختر ‌نازنینم بود  که‌ می‌بایست راه‌حلی برای‌ آن پیدا می‎کردم.

پس از ‌تحقیق در مورد شیوه‌های افزایش هوش مالی کودکان، تصمیم گرفتم در این زمینه از مشاوران عالی کمک ‌بگیرم. با راهنمایی کارشناسان خبره در این زمینه‌، به اطلاعات بسیار ارزشمندی دست پیدا کردم تا یاریگر خودم و حمایتگر فرزندانم باشم.

در این راستا با اساتید خوب و خوشنامی به‌ ویژه سرکار‌خانم‌‌دکتر‌‌همدانی که تجربه‌‌ی‌فراوانی در این زمینه داشتند، آشنا شدم و با رهنمودهای ایشان توانستم دانش و بینشم را ارتقاء دهم و  به کار گیرم. فرزندانم نیز از این موهبت بی‌نصیب نماندند و بیشتر با امورمالی و هوش مالی آشنا شدند. از اینرو علاقه‌مند به نگارش کتابی در زمینه‌ی هوش‌مالی‌کودکان شدم. هر آنچه طی این سال‌ها آموختم، به رشته‌ی تحریر درآوردم تا والدین و فرزندان این مرز و بوم با سواد مالی و اطلاعات مرتبط با آن آشنا شوند زیرا‌آموزش مهارت‌های‌مالی از‌کودکی باعث‌می‌شود به‌صورت‌ناخودآگاه در این کار به تبحر فوق‌العاده‌ای برسند و قطعاً آینده‌ی بسیار زیبایی در انتظارشان خواهد‌بود. مسلماً‌آنها با این آگاهی، فرصت بیشتری برای ساخت زندگی زیباتر و همچنین سرشار از آرامش‌ و ثروت‌ در راستای استعداد ‌و علایقشان خواهند داشت. هر یک از کودکان این مرز و بوم می‌تواند کارآفرینی توانا و عالی باشد تا باعث رشد خود، دیگران و کشورش شود و از زندگی لذت ببرد.

 

«به امید جامعهای با افراد دارای هوش و سواد مالی بالا»

 

برای خرید نسخه چاپی اینجا کلیک نمایید

˜™

سخنی از نویسنده. 7

مقدمه. 11

فصل اول: شناخت هوش

انواع هوش طبق نظریه هوش چندگانه هوارد گاردنر. 18

هوش مالی.. 28

انواع هوش از دیدگاه کلیفتون و باکینگهام. 30

شناسایی پنج الگوی برتر شخصیت… 38

ضرورت آموزش هوش مالی به کودکان و نوجوانان.. 42

فصل دوم: هوش مال چیست؟

انواع هوش مالی.. 44

هوش مالی مرتبط با کسب درآمد بیشتر. 45

هوش مالی مرتبط با حفظ پول.. 47

هوش مالی مرتبط با بودجه‌‌بندی.. 48

هوش مالی مرتبط با تقویت پول.. 50

هوش مالی مرتبط با ارتقای اطلاعات‌ مالی.. 51

فصل سوم: شناخت ذهن

شناخت باورها 57

چرخه‌ معیوب باورها 58

باورهای فراوانی والدین.. 62

ایجاد باورهای مثبت با تکنیک‌های کارآمد. 64

باور فراوانی کودکان.. 69

آیه‌هایی از قرآن درمورد فراوانی.. 71

فصل چهارم: عصر آگاهی

معنای پول و ثروت… 78

چگونه در عصر جدید پولسازی کنیم؟. 82

ابعاد ثروت… 84

ثروت ذهنی.. 85

ثروت مادی و جسمی.. 88

ثروت روحی و معنوی.. 89

ثروت عاطفی.. 91

فصل پنجم: آموزش باور ‌فراوانی و سواد مالی به کودکان

تعریف تاریخچه پول برای کودکان.. 99

پول از کجا می‎آید؟. 101

رسالت والدین در استعدایابی کودکان.. 103

استعدادیابی کودکان.. 110

خلاقیت و ایده‌پردازی کودکان.. 113

نشانه‌های کودک خلاق.. 121

بازی‌های خلاقانه برای کودکان.. 122

خودآگاهی کودکان.. 123

افزایش خود‌‌آگاهی برای کودکان زیر دو سال.. 126

افزایش خود‌آگاهی در کودکان بالای دو سال.. 129

دوران نوجوانی و رفتار صحیح با نوجوانان.. 136

چگونه خودآگاهی را در نوجوانان افزایش دهیم؟. 147

افکار و اهداف خود را ارزیابی کنید. 155

طراحی تابلوی آرزوها 158

در مورد اهدافتان با دیگران صحبت کنید. 160

ایده های جالب برای کسب درآمد غیرفعال در ایران.. 164

فصل ششم: روش‌های کسب درآمد، درآمد فعال و درآمد غیرفعال

آموزش بازاریابی و فروش به کودکان و نوجوانان.. 168

کسب‌‌‌وکارهای آنلاین مخصوص کودکان.. 171

پول تو جیبی.. 178

کمک کردن در کارهای خانه. 184

کار کردن برای دوستان و همسایگان.. 186

فصل هفتم: بودجه بندی

طرح ۳۰-۳۰-۳۰-۱۰. 195

طرح سه سوم. 196

فصل هشتم: سرمایه گذاری، شناخت استعدادهای فردی کودک و نوجوان

خرید مسکن.. 203

بیمه‌‌ عمر و سرمایه‌گذاری کودکان.. 204

خرید سکه و طلا 205

سرمایه‌گذاری در بورس…. 206

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال.. 208

کسب‌و‌کار آنلاین برای کودکان.. 208

فصل نهم: هوش مالی

هوش مالی از دو  تا هفت سالگی.. 216

هوش مالی از هفت تا ده سالگی.. 216

هوش مالی از ده تا پانزده سالگی.. 222

هوش مالی از پانزده تا هجده سالگی.. 226

جداول 229

منابع. 233

25 اشتباه تعمیرکاران تلفن همراه و راه‌های اجتناب از آن‌ها

1401-10-06

1:20 بامداد

1401-10-06

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *