کتاب غلبه بر غول اهمال کاری اثر فتانه حبیبی

کتاب غلبه بر غول اهمال کاری اثر فتانه حبیبی

کتاب غلبه بر غول اهمال کاری اثر فتانه حبیبی، تکنیک‌های عالی برای رهایی از تعویق کارها است. این کتاب ارزشمند در سال 1401 توسط انتشارات مانیان به چاپ رسیده است. بخشهایی از کتاب را در ادامه می‌خوانیم.

اهمال‌کاری چیست؟

حتماً برای شما هم پیش‌آمده که بگویید «از هفته بعد باشگاه می‌روم»، «فردا پروژه‌ام را پیش می‌برم» یا «رژیم غذایی را از شنبه شروع می‌کنم». این موارد و بسیاری از مثال‌های دیگر نمونه‌هایی هستند از رفتارهایی که هرروز در زندگی‌مان اتفاق می‎افتد. رفتارهایی که به نام اهمال‌کاری شناخته می‌شوند.

اهمال‌کاری چالشی است که همه ما حداقل یک‌بار با آن مواجه شده‌ایم. می‌توان گفت از زمانی که نسل ما انسان‌ها به‌وجود آمده است، مدام با تعویق‌انداختن امور مهم زندگی‌مان روبه‌رو هستیم؛ در این مواقع همواره تلاش کرده‌ایم تا اوضاع را تغییر داده و به این وضعیت غلبه کنیم. اگر موفق بودیم که احساس پیروزی و رضایت داشته‌ایم و درغیراین‌صورت احساس ضعف ما را فراگرفته است.

به عمل به تأخیر انداختن یا به تعویق انداختن یک کار یا چند کار مهم اهمال‌کاری گفته می‌شود. هر چه که آن را بنامیم این عارضه نیرویی است که ما را از انجام کاری که باید انجام دهیم، دور می‌کند.

چطور اهمال‌کاری را تشخیص دهیم؟

اهمال‌کاری به‌طور معمول به‌عنوان یک ویژگی منفی است و به دلیل تأثیر منفی که دارد، مانع از بهره‌وری فرد می‌شود و اغلب با افسردگی، اعتمادبه‌نفس پایین، احساس گناه و عدم درک کافی همراه می‌شود؛ همچنین می‌تواند به ایجاد مطالبات خاصی منجر شود که پیامدهای خطرناک یا منفی داشته باشد.

به‌بیان‌دیگر می‌توان گفت اهمال‌کاری اجتناب از انجام یک کار است که باید در زمان مشخصی انجام شود. این می‌تواند بیشتر به‌عنوان یک تأخیر عمدی در شروع یا اتمام کار نمایان شود.

اهمال‌کاری یک تجربه معمول بشر است که شامل تأخیر در انجام کارهای روزمره یا حتی کنارگذاشتن وظایف اصلی مانند حضور در جلسات، ارائه گزارش شغلی یا انجام تکالیف مدرسه است.

و … ادامه را در کتاب مطالعه بفرمائید

اهمال‌کاری با تنبلی چه تفاوتی دارد؟

واضح است که اهمال‌کاری با تنبلی متفاوت است. اهمال‌کاران در اغلب اوقات انجام کارها را به تعویق می‌اندازند و آن را به لحظات آخر موکول می‌کنند، اما افراد تنبل اصلاً هیچ کاری انجام نمی‌دهند. اهمال‌کاران قصد دارند مثبت پیش بروند و پیشرفت کنند؛ اما توانایی وادارکردن خود در انجام به‌موقع کارها را ندارند.

33. قانون 15 دقیقه

این قانون به قدرت تغییرات کوچک اشاره دارد. ساموئل اسمایلز مؤلف کتاب «اخلاق و اعتمادبه‌نفس» بر این اعتقاد است که تکرار کارهای کوچک نه‌تنها شخصیت انسان را می‌سازد، بلکه شخصیت ملت‌ها را نیز تعیین می‌کند. اگر روزی 15 دقیقه را صرف خودسازی کنید، در پایان یک سال، تغییر ایجاد شده در خویش را به‌خوبی احساس خواهید کرد. اگر روزی 15 دقیقه از کارهای بی‌اهمیت خویش بکاهید، ظرف چند سال موفقیت نصیبتان خواهد شد.

و … ادامه را در کتاب مطالعه بفرمائید

افراد منظم فقط چیزهای موردنیازشان را نگه می‌دارند

اشیا و وسایل بیشتر، به معنی درهم‌ریختگی بیشتر است. افرادی که منظم هستند، فقط آنچه نیاز دارند و می‌خواهند را حفظ می‌کنند. اگر تابه‌حال احساس کرده‌اید که فضای کافی برای نگه‌داشتن وسایلتان را ندارید، به‌جای اجاره‌کردن یک واحد بزرگ‌تر یا فضای ذخیره‌سازی بیشتر، از شر برخی چیزهای اضافی خلاص شوید.

تمرین:
چیزهایی که فکر می‌کنید به آن نیاز دارید را یادداشت کنید. سپس لیستی از تمام چیزهایی که متعلق به خودتان است را بنویسید. اگر تعداد چیزهایی که درواقع مال خودتان است، از فهرست نیاز ایده‌آل شما تجاوز کند، زمان آن رسیده که اضافی‌ها را دور بریزید.

و … ادامه را در کتاب مطالعه بفرمائید

 

کتاب غلبه بر غول اهمال کاری اثر فتانه حبیبی
کتاب غلبه بر غول اهمال کاری اثر فتانه حبیبی

 

2. اولویت‌بندی در کارها

دومین مبارزه با تنبلی و اهمال‌کاری، داشتن اولویت‌بندی در زندگی برای رسیدن به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت است. اگر فردی برای انجام کارهایی که قرار است در یک روز انجام دهد، اولویت‌بندی درستی نداشته باشد، به‌احتمال‌زیاد از انجام یک یا چند کار مهم باز خواهد ماند. افراد موفق تلاش نمی‌کنند تا همه کارهای خود را انجام دهند؛ بلکه آن‌ها یاد گرفته‌اند تا کارهای مهم خود را انجام دهند.

اصولاً کارها را می‌توان به چهار حوزه تقسیم کرد:

فوری و مهم:

مانند رسیدگی به وضعیت سلامتی خود، پاسخ‌دادن به پیشنهاد یک قرارداد کاری تا زمان مقرر. نکتۀ مهم آن است که کارهای زیادی در این حوزه قرار نمی‌گیرند، ولکن نوع عملکرد فرد اهمال‌کار به‌گونه‌ای است که بسیاری از کارهای غیرفوری و مهم او تبدیل به کارهای فوری و مهم می‌شوند. برای مثال اگر به سلامت دندان که امری غیرفوری و مهم است توجه نکنید، دچار دندان‌درد می‌شوید که کاری فوری و مهم است.

فوری و غیرمهم:

مانند سینما رفتن تا انتهای شب؛ زیرا امشب آخرین سانس این فیلم است و یا پاسخ دادن به تلفن یا زنگ در.

و … ادامه را در کتاب مطالعه بفرمائید

تصمیم‌گیری در مغز

براساس تحقیقات در اروپا، وقتی فردی قصد تصمیم‌گیری بین هدف بلندمدت و کوتاه‌مدت دارد، دو قسمت متفاوتِ مغزش با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این تحقیقات به تعدادی از دانشجویان دو گزینه داده شد که می‌توانستند پاداش ناچیز در همان لحظه را برگزینند یا اینکه چند هفته صبر کنند و پاداش بسیار بهتری دریافت کنند.

دانشجویانی که پاداش همان موقع را انتخاب کردند، مناطقی از مغزشان که مرتبط با هیجانات و عاطفه بود، بیشتر از مناطق محاسبه‌گر فعال شد.

دانشجویانی که پاداش بیشتر در آینده را انتخاب کردند، مناطق محاسبه‌گر در مغزشان بیشتر از مناطق مرتبط با هیجان فعال شد.

نتیجه‌گیری محققین این بود که مغز افرادی که پاداش کوتاه‌مدت را با وجود آسیب‌های بد آینده انتخاب می‌کند، در تصورکردن آینده مشکل دارد و بین خود اکنون و خود آینده یگانگی قائل نیست. گویی فردی که باید در آینده آن کار را انجام دهد، شخص دیگری است. به همین دلیل آن‌ها کار امروز را به فردا محول می‌کنند؛ از این طریق آن‌ها کار سخت را به آینده وعده می‌دهند تا لحظات اکنونشان با لذت سپری شود.

زمانی‌‌ که تصمیم‌گیری فرد براساس احساس خوب لحظه‌ای باشد، تصمیماتش بر اهداف کوتاه‌مدت متمرکز می‌شود. این افراد با این تفکر اشتباه که دَم غنیمت است و باید از آن لذت برد، به انجام کارهای دیگر تمایلی ندارند و براساس حس لذت‌جویی عمل می‌کنند.

و … ادامه را در کتاب مطالعه بفرمائید

 

فهرست

اهمال‌کاری چیست؟- 7

چرا اهمال‌کاری میکنیم؟- 8

چطور اهمال‌کاری را تشخیص دهیم؟- 21

اهمال‌کارها دقیقاً چه ویژگی‌هایی دارند؟- 22

اهمال‌کاری با تنبلی چه تفاوتی دارد؟- 23

انواع اهمال‌کاری- 24

تأثیرات اهمال‌کاری بر زندگی- 28

ترک اهمال‌کاری چقدر زمان می‌برد؟- 30

چطور با اهمال‌کاری مقابله کنیم؟- 31

چطور به فردی منظم تبدیل شده و از شر بی‌نظمی خلاص شویم- 54

سخن پایانی- 63

 

کتابهای دیگر سرکارخانم فتانه حبیبی:

با عزت نفس همه چیز ممکن است

سخنرانی به همین سادگی

شخصیت شناسی در یک نگاه

غلبه بر غول اهمال کاری

کوچینگ از سیر تا پیاز

 

برای خرید نسخه چاپی اینجا کلیک نمایید

کتاب شخصیت شناسی در یک نگاه اثر فتانه حبیبی

1402-02-28

کتاب کوچینگ از سیر تا پیاز اثر فتانه حبیبی

1402-02-28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *